Lemmikkilinnut lyhyesti ja selkokielellä

Koti » Artikkelit » Lemmikkilinnut lyhyesti ja selkokielellä

Tässä oppaassa kerrotaan lemmikkilinnuista ja niiden hoidosta lyhyesti ja selkokielellä. Opas sopii kaikille, joille lukeminen on vaikeaa. Oppaan lukeminen on hyväksi kaikille, jotka omistavat lintuja tai suunnittelevat lintujen hankkimista.

Millainen lemmikki lintu on?

Lemmikkilintuja on monia eri lajeja. Niiden koko, ulkonäkö, ja käyttäytyminen vaihtelevat paljon.

Linnut voivat elää pitkään. Papukaijat voivat elää 10–80 vuotta. Pienet peipotkin voivat elää yli 10 vuotta. Ennen linnun hankkimista täytyy miettiä, onko linnulle aikaa nyt ja tulevaisuudessa.

Linnut osaavat lentää ja tarvitsevat paljon tilaa. Linnut nukkuvat yöllä ja ovat hereillä päivällä.

Linnut ovat äänekkäitä eläimiä. Papukaijat huutavat kovalla äänellä. Jotkut pienet linnut voivat olla äänessä koko valoisan ajan. Kaikki papukaijat eivät opi puhumaan. Papukaijaa ei saa hankkia pelkän puhekyvyn takia.

Lintu ei ole valmiiksi kesy, kuten koira tai kissa. Monet linnut eivät pidä ihmisen kosketuksesta. Myös kesy papukaija voi purra. Kesyt papukaijat vaativat ihmiseltä paljon aikaa ja huomiota.

Kesykin lintu voi purra omistajaansa tai vieraita. Kuva: Annika Linnainsaari

Linnun hankkiminen

Lintuja on myynnissä monissa paikoissa. Linnun hankkiminen hyvältä kasvattajalta on hyvä valinta. Hyvä kasvattaja tietää linnuista ja osaa neuvoa uutta omistajaa.

Joskus aikuinen lintu etsii uutta kotia. Lintu voi etsiä uutta kotia allergian, ajanpuutteen, tai käytösongelmien vuoksi. Ei kannata hankkia liian haastavaa lintua ensimmäiseksi lemmikiksi.

Lintuja on myynnissä myös joissakin eläinkaupoissa. Älä osta lintua sellaisesta eläinkaupasta, joka pitää lintuja huonoissa oloissa.

Lintuja pitää hankkia aina vähintään kaksi, tai enemmän. Lintu on seurallinen eläin, minkä vuoksi se tarvitsee toisen linnun seuraa. Ihminen ei voi korvata lintuseuraa.

Selvitä mitä todistuksia lintu tarvitsee ennen kuin ostat linnun. Monet lintulajit kuuluvat CITES-sopimukseen. CITES-sopimuksen tarkoituksena on suojella uhanalaisia lajeja. CITES-sopimukseen kuuluvalla linnulla pitää olla alkuperätodistus. Jos linnulla ei ole todistuksia, lintua ei saa ostaa tai myydä. Älä osta lintua, jos siltä puuttuu lain määräämät todistukset.

Häkki ja tarvikkeet

Linnut tarvitsevat suuren häkin.

Tämän laskurin avulla voit tarkistaa, minkä kokoisen häkin lintu vähintään tarvitsee. Älä osta liian pientä häkkiä tai pyöreää häkkiä.

Kahden undulaatin häkin minimikoko vastaa pinta-alaltaan 6 kappaletta A4-paperiarkkia. Kuva: Kiuru Koponen

Linnut tuntevat olonsa turvalliseksi korkealla. Häkki pitää laittaa niin korkealle, että lintu pääsee ihmisen yläpuolelle. Häkki kannattaa laittaa seinää vasten tai nurkkaan, sillä se tuo linnulle turvaa.

Häkkiin pitää laittaa orsia linnun istumapaikaksi. Paras orsi on aito puu, esimerkiksi haapa ja koivu. Puu kuluttaa sopivasti linnun kynsiä. Muoviset orret eivät sovi linnuille. Häkin mukana tulevat suorat ja sileät puiset orret kannattaa myös vaihtaa oikeaan puunoksaan. Laita orret häkkiin eri korkeuksiin. Muista jättää tilaa lentämiselle.

Häkin pohjalle voi laittaa sanomalehtiä, purua tai pellavakuiviketta. Ne suojaavat pohjaa lintujen ulosteilta ja roskilta, ja häkki on helpompi pitää puhtaana.

Linnuilla on oltava virikkeitä. Lintujen leluja voi ostaa eläinkaupoista, tai tehdä itse turvallisista materiaaleista. Leluja on vaihdettava välillä, että linnut eivät kyllästy niihin. Papukaijat leikkivät puremalla leluja niin, että lelut menevät rikki. Joihinkin leluihin voi piilottaa ruokaa tai herkkuja. Älä osta peiliä, sillä peili on erittäin huono lelu kaikille linnulle.

Linnut tarvitsevat päivällä paljon valoa. Tämä tehdään linnuille tarkoitetuilla UV-valoilla. Ne auttavat lintua pysymään terveenä ja voimaan hyvin. Lintuja ei voi jättää kotiin päiväksi ilman valoja.

Yöllä lintujen häkki tai huone pitää saada pimeäksi, että linnut saavat nukkua rauhassa. Pimennysverhot ovat hyvä hankinta.

12 tuntia päivänvaloa ja 12 tuntia pimeyttä on hyvä rytmi linnulle. Valaisimiin voi kiinnittää ajastimen, joka sytyttää ja sammuttaa valot oikeaan aikaan.

Lintujen pitää saada olla joka päivä vapaana turvallisessa sisätilassa. Kuva: Kiuru Koponen

Perushoito ja arki

Linnun perushoito on siivoamista, ruokkimista, vapaana olon vahtimista, virikkeiden tarjoamista ja kouluttamista.

Linnut ovat sotkuisia. Sotkua tuovat uloste, pöly, höyhenet, ruoantähteet ja tuhotut lelut. Linnut kakkaavat sisälle, ja ne voivat pureskella huonekaluja. Linnun sotkujen siivoaminen on työlästä.

Linnuille laitetaan uutta, puhdasta ruokaa ja vettä joka päivä.

Lentäminen on linnuille hyvää liikuntaa. Lemmikkilintu täytyy päästää ulos häkistään joka päivä. Linnun pitää saada lentää huoneessa monta tuntia. Huoneen pitää olla linnulle turvallinen.

Linnut opetetaan palaamaan häkkiin itse. Niitä ei saa pelotella eikä pyydystää pyyhkeellä tai haavilla takaisin häkkiin.

Älä koskaan päästä lintua lentämään vapaana ulos. Ole huolellinen ovien ja ikkunoiden kanssa, että lintu ei pääse karkaamaan.

Kylpeminen on tärkeää linnun höyhenille. Linnun tulisi kastua noin 1–3 kertaa viikossa, että sen höyhenet ja iho voi hyvin. Lintua voi suihkuttaa puhtaalla suihkupullolla tai sille voi antaa matalan astian, jossa se voi kylpeä itse. Lintua ei saa suihkuttaa tai kylvettää pakolla.

Linnun käsittely vaatii kärsivällisyyttä ja huolellisuutta. Jos papukaija pelkää tai ahdistuu, se voi purra. Papukaijan purema sattuu! Jos lintu puree, on ihminen tehnyt jo monta virhettä ennen sitä.

Lintu sopii lemmikiksi ihmiselle, joka sietää melua ja jaksaa siivota lintujen sotkut. Omistajalla pitää olla linnuille tarpeeksi tilaa ja aikaa. Suuri papukaija ei sovi lapsen lemmikiksi.

Ruokinta

Eri lajeilla on erilaiset ruokavaliot. Tärkeintä on ruoan monipuolisuus. Linnut syövät paljon tuoreruokaa, laadukkaita siemeniä, pellettejä, pähkinöitä, proteiinia sekä ravintolisiä. Lajista riippuen näiden määrä ruokavaliossa vaihtelee.

Tuoreruokaa on annettava linnuille päivittäin. Tuoreruoka tarkoittaa linnuille sopivia kasviksia ja yrttejä. Linnulle saa antaa myös myrkyttömiä luonnosta kerättyjä kasveja. Lemmikkilintu pystyy syömään melkein kaikkia kasviksia mitä ihminenkin.

Linnulla tulee olla aina saatavilla puhdasta juomavettä. Vesi pitää vaihtaa joka päivä vähintään yhden kerran tai useammin jos se likaantuu.

Linnuille tarkoitettuja vitamiineja voi antaa tuotteen ohjeiden mukaan. Aseta lintuhäkkiin myös kalkkikivi tai seepiansuomu.

Papukaijat eivät tarvitse ruoansulatushiekkaa. Se voi olla papukaijoille haitallista. Peipoille ja muille suoranokkaisille lajeille saa antaa ruoansulatushiekkaa. Peipoillakin hiekan syömistä tulee tarkkailla.

Älä anna linnulle avokadoa, raparperia, sipuleita, tai suolaisia ruokia.

Terveellinen tuoreravinto on osa linnun päivittäistä ruokavaliota. Kuva: Kiuru Koponen

Koulutus

Tärkein asia linnun koulutuksessa on kärsivällisyys ja linnun ehdoilla toimiminen.

Lintu oppii parhaiten, kun sitä palkitaan toivotusta käytöksestä. Herkku on hyvä palkinto. Kun lintu saa palkinnon, se haluaa tehdä saman asian uudestaan.

Kun lintua kouluttaa, sen kanssa on helpompi elää arjessa. Tämän vuoksi koulutukseen kannattaa perehtyä jo ennen linnun hankkimista.

Hyödyllisiä koulutuksen kohteita on lintujen kesyttäminen sekä niiden opettaminen palaamaan häkkiin tiettyyn aikaan, esimerkiksi aina iltaruoalle.

Lintua ei saa hätistellä, pelotella tai pakottaa. Silloin lintu oppii pelkäämään ihmisiä.

Pesittäminen

Pesittäminen tarkoittaa, että lintujen annetaan tehdä poikasia. Ennen pesittämistä on tärkeää hankkia paljon tietoa ja miettiä asiaa tarkasti.

Pesivällä lintuparilla pitää olla oma häkki, joka on erillään muista linnuista. Linnut eivät saa olla toisilleen sukua, ja lintujen pitää olla sopivan ikäiset. Papukaijat pesivät pöntössä, ja peippolinnut ja kyyhkyt pesäkorissa.

Pesäpönttö tai pesäkori ei kuulu tavalliseen häkin sisustukseen. Lemmikkilintu voi hyvin, vaikka se ei pääsisi pesimään.

Pesäpöntön tai pesäkorin tarjoaminen ei ole kannattavaa, ellei halua tarkoituksella kasvattaa lintuja.

Jos lintupari parittelee, niiden ei ole pakko saada pesäpönttöä. Linnut voivat paritella myös huvikseen. Muniminen ei myöskään tarkoita sitä, että linnun on päästävä tekemään poikasia. Jos lintu munii, kannattaa yrittää saada linnun hormonitasot laskemaan. Tämä onnistuu useimmiten vähentämällä mahdollisia pesäpaikkoja ja pesämateriaalia.

Lopuksi

Linnut ovat antoisia, mutta vaativia lemmikkejä. Ota aina selvää etukäteen lajista ja sen tarpeista ennen lemmikin hankkimista.

Lue lisää:

Harrastajan opas
Lisää lemmikkilinnuista.

Lemmikkilinnun hyvinvoinnin peruspilarit
Fyysinen hyvinvointi, terveellinen ruokavalio, vapaus pelosta ja stressistä, mahdollisuus toteuttaa käyttäytymistarpeita ja lajille sopiva ympäristö.

Scroll to Top